Jumaat, Jun 19, 2009

LETIH TERSISA DI PENJURU MASA

Kali ini, daku terlalu letih untuk mencatat luahan rasa, kerana kadang kala keletihan emosi lebih menyeksakan berbanding keletihan fizikal. Letih emosi apabila 98% pelajar yang diajar, gagal, dalam peperiksaan; letih emosi melihat murid lelaki bertepuk tampar dengan murid perempuan, letih emosi melihat anak didik yang diharapkan cemerlang, mula melayari lautan percintaan, letih menatap murid yang keletihan ... tidur nyenyak di kelas (biarkanlah mereka, asalkan mereka bahagia?) Tahun demi tahun, senario yang sama .... berulang dan berulang.... TUHAN! BANTULAH DAKU!

Biasanya, keletihan emosiku sering kali pantas kuterjemahkan menjadi catatan puisi, catatan ayat-ayat untuk cerpen atau lakaran mimpi berwarna-warni di suram malam. Wajah anak-anak didik yang pelbagai ragam ada waktunya singgah di kamar mimpi .... aduhai .... alangkah !!!!

Rakan-rakanku di sekolah, pernah menitipkan pesan, "Don't take things too seriously!!" Waktu itu, aku sedang GERAM dengan pelbagai situasi "tidak keruan" yang berlaku di sekolah sepanjang bulan tersebut. AKU, pendidik yang kerdil ini sedang berkrisis dengan PENTADBIR ketika itu. (Apa yang berlaku biarlah rahsia. Segala-galanya telahpun berlaku. Barulah kutahu nilai dan harga diri seorang aku yang dipanggil GURU)

Aku hanya memprotes dalam hati: Jika selama ini, aku bertindak: "Don't take things too seriously!!" dan daku tidak bersungguh-sungguh memperbetul segala kesilapan yang murid-murid telah lakukan, keputusan BM SPM 2008 mana mungkin cemerlang. Jika aku bersikap tidak serius, tidak kisah, tidak mengapalah .... tidak mahu datang petang melatih murid untuk pertandingan, tidak mahu buat kelas tambahan, tidak mahu beri murid nota lengkap (bacalah buku rujukan .... memang berlambak-lambak di pasaran) .... bacalah sendiri .... Bahasa Melayu kan senang nak lulus .... apakah agaknya yang bakal berlaku? APA YA?

INSAN CUMA BERUSAHA, TUHAN JUA MENENTUKAN SEGALA-GALANYA. USAHLAH MEMBERATKAN FIKIRAN DENGAN HAL-HAL KEDUNIAAN, KERANA SEGALA-GALANYA DUGAAN UNTUK MENGUJI KEUTUHAN IMAN.

BENAR .... SEMUA ITU DUGAAN .... BERSABARLAH .....


Tiada ulasan: